Czy pełnomocnictwo ogólnie można wysłać tylko w formie elektronicznej?

Obecnie obowiązujące przepisy mówią o tym, że istnieją trzy rodzaje pełnomocnictw – ogólne, do doręczeń i szczególne.

Pierwszy z nich, a więc „ogólny” może być udzielany tylko w formie elektronicznej, jednakże warto podkreślić, że jest on za darmo . Trzeba przypomnieć, że wcześniej w tradycyjnej formie papierowej pobierana była opłata w wysokości 17 zł. Dla pozostałych dwóch rodzajów pełnomocnictw pozostawiono tradycyjną formę, a więc wersję papierową.

Wydawać się może, że jest to duży plus dla przedsiębiorców, ponieważ wszelkie załatwianie spraw w formie elektronicznej jest prostszym i szybszym rozwiązaniem, do tego darmowym. Jednakże mimo szeregu plusów, są też minusy.

Jednym z minusów są na pewno narzucone przez przepisy prawa obowiązki, jakie przedsiębiorca musi spełnić. Między innymi:

  1. Przedsiębiorca, aby mógł złożyć elekronicznie wymagane pełnomocnictwo ogólne, musi wybrać z jakiej opcji chce skorzystać: 

A. profilu e-PUAP – tutaj będzie musiał przejść przez długi proces rejestracji, a więc poczynając od założenia własnego konta na platformie i zarejestrowania loginów do profilu zaufanego poprzez wizytę w US do założenia kolejnego konta na platformie MF, upoważnienia pełnomocmika oraz dopiero na samym końcu wypełnienia formularza o pełnomocnictwo PPO-1.

B. Kwalifikowanego podpisu elektronicznego – tutaj musi wyrobić swój własny podpis elektroniczny (jest on płatny!), a wymaga to wypełnienia wielu formularzy i w tym wizyty w firmie certyfikujące. Gdy dany podpis uzyska, musi założyć konto na platformie MF (jak w przypadku powyżej).

 

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *