Delegowanie pracowników – zmiany

 

Od 18 czerwca 2016 roku wejdzie w życie nowa ustawa odnosząca się do delegacji pracowników. Projekt został już przyjęty przez rząd.

 

W nowych regulacjach nastąpią przede wszystkim zmiany w ochronie pracowników delegowanych do pracy w innych krajach w ramach świadczenia usług – z i do Polski oraz kontroli przestrzegania nowych regulacji. Zgodnie z projektem, pracodawca delegujący pracownika będzie musiał mu zapewnić odpowiednie warunki zatrudnienia, w tym dotyczące norm i wymiaru czasu pracy, urlopu wypoczynkowego oraz minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Więcej uprawnień otrzyma ponadto Państwowa Inspekcja Pracy, która ma m.in. przeprowadzać kontrole prawidłowości delegowania pracowników do Polski oraz ściśle współpracować z jej odpowiednikami z innych krajów członkowskich UE. Pracodawcy delegujący pracowników do Polski zostaną zobowiązani do wyznaczenia osoby upoważnionej do kontaktów z PIP oraz do przesyłania/otrzymywania dokumentów.

 

Ustawa o delegowaniu ma na celu dostosowanie polskiego prawa do nowej dyrektywy unijnej 2014/67/UE, mającej poprawić ochronę pracowników delegowanych w ramach świadczenia usług.

„Dyrektywa ma zwiększyć efektywność egzekwowania minimalnych warunków zatrudnienia w państwie członkowskim, w którym usługa ma być świadczona. W praktyce powinna wyeliminować obchodzenie obowiązujących przepisów dotyczących delegowania pracowników, z poszanowaniem zasady swobody świadczenia usług” – czytamy w komunikacie rządu.

 

 

Za naruszenie nowych przepisów grozić będą kary finansowe w wysokości 1-30 tys. zł.

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *