Dowody przesunięć towarów handlowych lub materiałów

 

Przesunięcia towarów handlowych oraz materiałów podstawowych mają miejsce między zakładami tej samej firmy. W momencie, gdy w danym zakładzie zabraknie określonego towaru lub materiału, może on nabyć go poprzez inny oddział tej samej firmy. Dany towar zostanie do niego wysłany z zasobów innego zakładu firmy.

Jednakże, aby taka sytuacja zaistniała musi pojawić się dowód wewnętrzny, który udokumentuje wyżej opisane zdarzenie gospodarcze. W takim celu stworzono właśnie dowód przesunięć. Dowody te sporządzane są w dwóch egzemplarzach z czego jeden jest przechowywany w zakładzie, z którego dokonano przesunięcia, a natomiast drugi znajduje się w zakładzie, gdzie dany towar czy materiał został przyjęty.

 

Dowody przesunięć powinny zawierać takie dane jak:

– numer kolejny wpisu

– datę dokonania przesunięcia

– nazwę towarów lub materiałów oraz ich ilość i wartość obliczoną według cen zakupu

 

Warto jeszcze podkreślić, że jeżeli dany podatnik prowadzi jedną księgę dla przedsiębiorstwa wielozakładowego, a zakupione towary przekazuje tylko do jednego zakładu to nie powstaje obowiązek sporządzenia dowodu przesunięć, pod warunkiem, że na dowodzie zakupu poda nazwę zakładu do którego przekazał dane towary/materiały. Jednakże trzeba tutaj wspomnieć, że księgi muszą znajdować się w każdym zakładzie, ale wyjątkiem jest właśnie tylko sytuacja, gdy podatnik wskazuje jedno miejsce jako siedzibę firmy (wtedy może prowadzić jedną księgę), ale w reszcie oddziałów firmy natomaist musi być wtedy prowadzona ewidencja sprzedaży.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *