E-biznes – wygoda i zasięg (cz. 1)

Powszechny dostęp do Internetu powoduje, że zakupy przez Internet stają się coraz bardziej popularną i powszechną formą zakupów.

Konsumenci coraz chętniej nabywają produkty z platform aukcyjnych i ze sklepów internetowych, ponieważ mogą tam znaleźć niemalże każdy produkt. Asortyment jest bogaty i różnorodny, a produkty czasem i niepowtarzalne (niemożliwe do nabycia w stacjonarnym sklepie) i przede wszystkim tanie. Dla osób kupujących produkty przez Internet liczy się m. in. szybkość, wygoda, niskie ceny oraz bogata oferta.

Handel elektroniczny jako jedna z nielicznych form sprzedaży oferuje tak duże pole możliwości dla firm – mogą one w pełni wykorzystać potencjał Internetu i osiągnąć globalny zasięg (dotrzeć do szerokiego grona potencjalnych klientów!). Prowadzenie sklepu internetowego tak jak w przypadku tradycyjnej działalności wymaga wiele zaangażowania i czasu, aczkolwiek nie warto się zrażać, ponieważ efekty i satysfakcja są warte każdej poświęconej chwili.

Dzisiejsze czasy wymagają od firm ciągłej innowacji i przystosowywania się do potrzeb konsumentów, zmieniającego się rynku i techniki. Jak wiadomo nie od dziś – wszystko zaczyna się w Internecie – to tam w pierwszej kolejności trafiają konsumenci, którzy niemalże każdego dnia korzystają ze swoich urządzeń mobilnych (tablet, smartfon, laptop).
 
Formy działalności gospodarczej w Polsce:
Wybór formy prowadzenia działalności gospodarczej to jedna z najważniejszych decyzji, podejmowanych podczas otwierania własnego biznesu. Od niej bowiem zależeć będzie koszt rozpoczęcia i prowadzenia działalności oraz późniejszy sposób i wpływ podejmowanych decyzji w firmie, ochrona kapitału podmiotu zakładającego działalność (odpowiedzialność majątkiem osobistym lub wyłącznie spółki) oraz metoda księgowości podmiotu (sposób rozliczania podatku) i podział zysków. W Polsce występują następujące formy prawne prowadzenia działalności gospodarczej:

  • Pozarolnicza działalność gospodarcza (wykonywana samodzielnie)
  • Spółka cywilna (prowadzona również ze współmałżonkiem)
  • Spółka jawna
  • Spółka partnerska
  • Spółka komandytowa
  • Spółka komandytowo – akcyjna
  • Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
  • Spółka akcyjna
  • Spółka lub spółdzielnia europejska (SE)
  • Europejski zgrupowania interesów gospodarczych (EZIG)
  • Stowarzyszenie, fundacja

* Na wybór formy działalności ma również wpływ zasięg działalności (np. chęć przeniesienia siedziby poza granice kraju). U większości podmiotów rozpoczęcie wykonywania działalności na terytorium kraju i uzyskiwanie przychodów za granicą oznacza nadal rozliczanie przychodów w kraju. Jednakże formy działalności SE i EZIG pozwalają na pełne przeniesienie siedziby podmiotu za granice i eliminowanie zasady nieograniczonego obowiązku podatkowego.

Zalety prowadzenia e-biznesu:
Własny biznes internetowy niesie ze sobą wiele korzyści. Zaliczyć do nich można na przykład:

  • Niższe koszty początkowe „na start” (niż w tradycyjnym sklepie)
  • Niskie koszty utrzymania sklepu
  • Lepszy kontakt z Klientami (przede wszystkim szybszy)
  • Większy zasięg sklepu / duży rynek możliwych do pozyskania Klientów (Internet nie ogranicza geograficznie, można współpracować z osobami mieszkającymi nawet w innym kraju i zyskać Klientów poza granicami własnego kraju)
  • Elastyczność (możliwość szybkiego dostosowania się do zmian na rynku, potrzeb konsumentów)
  • Większa swoboda / mobilność (praca możliwa o każdej porze i z każdego miejsca)
  • Dodatkowo: wygodniejsze i szybsze możliwości załatwiania wszelkich spraw (np. księgowość internetowa z integracją sklepów internetowych, a więc możliwość wysyłania faktur bezpośrednio do kontrahentów)

Wady prowadzenia e-biznesu:
Wad w prowadzeniu biznesu elektronicznego jest zdecydowanie mniej. Między innymi możemy do nich zaliczyć:

  • Dłuższy i cięższy proces budowania zaufania i lojalności wśród Klientów
  • Większa konkurencja (trudniejsze przebicie się; zachodzi większa potrzeba dobrego przemyślenia pomysłu na biznes i zaplanowania działań reklamowych w sieci)
  • Nie każda firma może działać tylko elektronicznie
  • Sklep internetowy wiąże się z bardzo dokładnymi działaniami w procesie wysyłki towaru (odpowiednie pakowanie, sprawdzanie braku uszkodzeń produktów oraz zdobycie najtańszych możliwości wysyłki)

Przyczyny niepowodzeń w e-biznesie
Istnieje wiele przyczyn przez które potencjalnie atrakcyjny biznes może odnieść porażkę. Warto wiedzieć gdzie istnieje przyczyna tych niepowodzeń, aby nie popełnić tych samych błędów. Do najczęściej popełnianych błędów należą:

  • Brak dobrego pomysłu na biznes – wyróżnienie się wśród konkurencji
  • Nieodpowiednie działania marketingowe / brak strategii – nieprzemyślana strategia marketingowa, brak promowania produktu lub zbyt słabe promowanie
  • Nieznajomość grupy docelowej – brak wiedzy na temat potrzeb, oczekiwań i celów
  • Nieprofesjonalna, nieatrakcyjna strona internetowa – strona wygląda amatorsko i nie zachęca do odwiedzin
  • Nieodpowiednia nazwa domeny – trudna do zapamiętania i zbyt długa
  • Brak konkurencyjnych cen – ceny takie same jak w rzeczywistych sklepach
  • Długo ładująca się strona – zbyt duża ilość grafiki powoduje długie ładowanie się strony, a to z kolei zniechęca potencjalnych klientów
  • Utrudnienia w kupowaniu – np. konieczność rejestracji zniechęca potencjalnych klientów

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *