Kiedy wystawić notę korygującą?

Nota korygująca służy głównie do poprawiania błędów formalnych, tzw. drobnych. Oznacza to, że nie mogą one dotyczyć poprawy cen, stawek VAT i innych ważnych elementów. Kto może taką notę wystawić?

Według przepisów prawa notę korygującą może wystawić jedynie nabywca danego towaru, czy usługi. Nabywca otrzymuje od sprzedawcy fakturę, którą następnie powinien sprawdzić pod kątem ewentualnych pomyłek w danych.

Jeżeli faktura zawiera pomyłki, ale drobne, np. w nazwie firmy, imieniu i nazwisku, adresie, terminie i sposobie płatności, numerze faktury lub datach, to nabywca może samodzielnie poprawić je notą korygującą (art. 106k ustawy o VAT), zważając jednak na określone w przepisach prawa dane możliwe do korekty – art. 106e ust. 1 pkt 8-15 (…).

Nota korygująca wystawiona przez nabywce musi jeszcze dodatkowo być potwierdzona przez sprzedawcę. Co oznacza, że nabywca zmuszony jest do przekazania noty korygującej sprzedawcy – do potwierdzenia.

Na koniec warto wspomnieć, że nota korygującą na pewno nie można poprawić błędów związanych z miarą czy ilością towarów, ceną netto, udzielonymi obniżkami i rabatami, stawką podatku itd. Do tego celu służy faktura korygująca, wystawiana tylko i wyłącznie przez sprzedawcę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *