Konsekwencje wystawienia pustej faktury

W sytuacjach, gdy przedsiębiorca wystawi fakturę, w której ujęte zostały błędne dane – istnieje możliwość skorygowania danego dokumentu (ustawa o VAT). Jednakże, w przypadku, gdy wystawiony dokument będzie pusty (tzw. pusta faktura), a zostanie wprowadzony do obrotu prawnego, wówczas może się okazać, że dla podatnika będzie to oznaczało nałożenie surowych konsekwencji.

 

Co właściwie oznacza pusta faktura?

Pusta faktura rozumiana jest w praktyce podatkowej jako faktura, które nie dokumentuje żadnej rzeczywistej transakcji. Przy okazji warto podkreślić, że mimo iż dana faktura nie generuje żadnego zdarzenia gospodarczego, to i tak istnieje obowiązek zapłaty podatku należnego.

Dlaczego? Ponieważ taki obowiązek wymusza na nas art. 108 ust. 1 z ustawy o VAT, w którym to możemy przeczytać, iż każda jednostka organizacyjna nie mająca osobowości prawnej, osoba prawa lub fizyczna, wystawi fakturę, w której wykaże jakąkolwiek kwotę podatku – jest zmuszona ją zapłacić. Oznacza to, że obowiązująca ustawa wymusza na nas bezwzględne uregulowanie zobowiązań wynikających z treści faktury – nie ważne czy jest to prawidłowa faktura, czy tak zwana pusta.

Jakie istnieją kary w tym wypadku?

W Kodeksie karnym skarbowym, faktura, która nie dokumentuje żadnych rzeczywistych transakcji stanowi fakturę nierzetelną. Jednak, na mocy art. 62 § 2 ww. aktu prawnego, jest wskazane jednoznacznie, iż osoba, która wystawia fakturę w sposób nierzetelny podlega karze grzywny! do 240 stawek dziennych. Natomiast zgodnie z § 5 art. 62 Kodeksu karnego skarbowego, w wypadku mniejszej wagi, sprawca czynu zabronionego, o którym mowa wyżej, podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe. Powyższe informacje oznaczają dla podatnika przestrogę, że wystawienie pustej faktury wiąże się z odpowiedzialnością karnoskarbową.

Co z prawem odliczenia?

Tutaj warto podkreślić, iż podatnik, który wystawi wyżej wymienioną fakturę (która nie dokumentuje żadnego rzeczywistego zdarzenia gospodarczego), nie ma możliwości dokonania odliczenia podatku naliczonego.
Jak stanowi bowiem art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a) ustawy o VAT: „nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego faktury, które stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane – w części dotyczącej tych czynności”.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *