Rejestr VAT – zakup i sprzedaż

Kto musi prowadzić rejestr VAT i po co?

Jednym z obowiązków przedsiębiorców, którzy sprzedają towary i/lub usługi opodatkowane VAT-em jest prowadzenie ewidencji zakupu i sprzedaży VAT. Na podstawie takiej ewidencji (rozliczenia miesięcznego, kwartalnego lub rocznego) następnie sporządza się deklaracje podatkową (VAT-7, VAT-7K). Oczywiście obowiązek prowadzenia w/w ewidencji nie dotyczy podatników, którzy są zwolnieni podmiotowo z VAT oraz przedsiębiorców, którzy wykonują czynności wyłącznie zwolnione z podatku od towarów i usług.

Oczywiście obowiązek ten jest uregulowany prawnie – ustawa o podatku towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

 

Co powinien zawierać m.in. rejestr VAT?

  • kwoty, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego i te, które takiego prawa nie dają (odrębnie określa kwoty podatku naliczonego i kwoty netto),
  • dane do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania,
  • wysokość podatku należnego,
  • kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego,
  • kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu,
  • inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

 

Przykład podsumowania rejestru zakupu za bieżący rok, generowany w programie Systim.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *